δρ παναγιωτακου αργυρω logo

Δρ. Παναγιωτάκου Αργυρώ

Ενδοκρινολόγος Διαβητολόγος

Το μοντέλο των 5Ε για επιτυχημένη απώλεια βάρους

Όλοι όσοι επιθυμούν να χάσουν βάρος, είτε πρόκειται για λίγα κιλά είτε για πολλά, χρειάζονται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα που να ακολουθεί την καθημερινότητα τους και να καλύπτει τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Αυτό μπορεί να γίνει ακολουθώντας το μοντέλο των 5 Ε.                               

1. Εκτίμηση.

Το πρώτο βήμα είναι η σωστή εκτίμηση και αξιολόγηση του ατόμου που επιθυμεί να χάσει βάρος. Αυτό πρακτικά σημαίνει αξιολόγηση του βάρους και του δείκτη μάζας σώματος, εκτίμηση εάν από το αυξημένο βάρος υπάρχουν ήδη εγκατεστημένες επιπλοκές (δυσλιπιδαιμία, μεταβολικό σύνδρομο, προδιαβήτης, λιπώδης διήθηση ήπατος, σύνδρομο άπνοιας, κτλ.) και έλεγχος για πιθανές ορμονικές διαταραχές, γενετική προδιάθεση, φαρμακευτική αγωγή ή άλλα παθολογικά αίτια που οδηγούν σε διαταραχές του βάρους.                

2. Ενημέρωση.

Ενημερωθείτε για τις επιπλοκές αλλά και για τα οφέλη της απώλειας βάρους. Το αυξημένο σωματικό βάρος δεν είναι αισθητικό πρόβλημα και έχει επιπλοκές. Ακόμα και όσοι ανήκουν στην κατηγορία των υπέρβαρων αλλά μεταβολικά υγειών (όσοι δηλαδή δεν έχουν ήδη μεταβολικό σύνδρομο, δυσλιπιδαιμία, προδιαβήτη ή υπέρταση) έχουν αυξημένο κίνδυνο επιπλοκών όπως πχ  πνευμονοπάθειας, καρκίνου, οστεοαρθρίτιδας κ.α. Η απώλεια, ή ακόμα και η μικρή μείωση της τάξης του  5-10%, έχει ευεργετικά αποτελέσματα.

3. Εφικτοί στόχοι.

Ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας, είναι ο γιατρός μαζί με τον ασθενή να ορίσουν από κοινού εφικτούς στόχους . Ένας μη ρεαλιστικός στόχος δεν θα πραγματοποιηθεί και ουσιαστικά θα δράσει αποτρεπτικά στην συνέχιση της προσπάθειας για απώλεια βάρους.

Μεγάλο μέρος της διαδικασίας είναι να κατανοήσουμε τον άνθρωπο που έχουμε απέναντι μας, να ρωτήσουμε, να μάθουμε για τις αλλαγές που είναι πρόθυμος να κάνει. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν μαγικά φίλτρα για την απώλεια βάρους και η επιτυχία βασίζεται στο ποσό διατεθειμένοι είμαστε να αλλάξουμε κάποια πράγματα στη καθημερινότητα μας.                              

4. Επίλυση.

Η επίλυση των παραγόντων που εμποδίζουν την προσπάθεια του ασθενούς για απώλεια βάρους. Αρκετές φορές χρειάζεται να αναζητήσουμε σε βάθος την αιτία που αποτυγχάνουμε να χάσουμε βάρος, που δεν μπορούμε να είμαστε συνεπείς με το πρόγραμμά μας. Ο γιατρός είναι σύμμαχός μας, δεν είναι μπαμπούλας ούτε επιθυμεί να μας κάνει να αισθανθούμε άσχημα, προσπαθεί απλώς να μας βοηθήσει.

5. Επισκέψεις.

Η απώλεια βάρους δεν είναι απλή διαδικασία ούτε τελειώνει όταν φτάσουμε στο επιθυμητό βάρος. Μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό βάρος χρειάζονται τακτικά ραντεβού, αρχικά εβδομαδιαία για τον πρώτο μηνά, στην συνέχεια κάθε 2 βδομάδες για το πρώτο εξάμηνο και μετά μηνιαίως μέχρι το πρώτο έτος.

Η απώλεια βάρους πρακτικά σημαίνει να αλλάξουμε τις συνήθειες και την καθημερινότητα. Είναι μια διαδικασία που ανάλογα με τα κιλά που θέλουμε να χάσουμε μπορεί να διαρκέσει από λίγους μήνες έως και χρόνια και δεν σταματάει εκεί. Η διατήρηση των κιλών είναι εξίσου σημαντική και δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Καλό είναι όταν διαπιστώσουμε ότι έχουμε πάρει μερικά κιλά να επισκεφτούμε ξανά τον γιατρό μας.                            

(Πηγές : An Evidence-based Guideline for Obesity in Primary Care, The American Journal of Medicine; European Practical and Patient-Centered Guidelines for Adult Obesity Management in Primary Care, The European Journal of Obesity)

Μοιραστείτε το άρθρο :